Conflicten maken deel uit van het leven. Elke mens is uitgerust met een aantal “tools” om de eigen problemen op te lossen. Maar vroeg of laat lopen mensen “vast” bij bepaalde triggers of weerkerende patronen in de communicatie. Als mensen ervoor kiezen om naar de Rechtbank te stappen, leidt dit meer dan eens tot onherstelbare breuk in relaties of communicaties met twee kampen van winnaar en verliezer.
Bemiddeling is een alternatieve manier om conflicten op te lossen. Het is vaak makkelijker om over een conflict te praten met een neutrale en onafhankelijke persoon; een derde partij die begeleidt bij het oplossen of herdirigeren van de communicatie. Die rol neemt de bemiddelaar op zich.
Het doel van bemiddeling is een oplossing vinden die voor alle partijen haalbaar en aanvaardbaar is. Mensen gaan met een bemiddelaar rond de tafel zitten om op een efficiënte en duurzame manier beslissingen te nemen, nodig om verder te kunnen met hun leven. Mensen krijgen begrip voor elkaars standpunten en krijgen inzicht in het emotionele proces van de andere. Op deze manier komen constructieve oplossingen/beslissingen tot stand.